Loredana citeste "O fata de preot" de George Orwell

Am citit Ferma animalelor de George Orwell şi, deşi nu am apucat să îi fac o recenzie în rubrica Loredana citeşte, vă anunţ acum că mi-a plăcut. Chiar foarte mult. De acelaşi autor am ales acum de la bibliotecă o altă carte, O fată de preot. Ştiam că nu este cea mai bună carte a autorului George Orwell, nici pe departe, dar mi-am asumat acest risc şi în final am rămas cu o părere bunicică, îndeajuns încât să îi ofer 3/5 steluţe pe Goodreads.


Încă de la început cititorul este informat că O fată de preot este un roman cenzurat, apoi readus la forma apropiată de cea iniţială, deci mă aşteptam să se piardă pe parcurs multe idei ale autorului. Pe parcursul lecturii am simţit însă câteva exprimări "forţate", parcă mult prea blânde faţă de cum le-ar fi gândit de fapt George Orwell.

Rezumatul cărţii O fată de preot de George Orwell


Cartea O fată de preot de George Orwell începe destul de greoi, cu o acţiune lentă. Protagonista, Dorothy, este fiica unui preot plin de datorii dintr-un oraş mic. Fără mamă, Dorothy a preluat toate îndatoririle gospodăreşti, dar şi pe cele parohiale, întrucât tatăl ei nu era tocmai cel mai pasionat preot din lume.  Am crezut că romanul este unul destul de plictisitor, ce prezintă viaţa normală a unei fiice de preot, însă totul se întrerupe când ea se trezeşte brusc în Londra, după ce adormise lucrând la un costum pentru o piesă de teatru. Cu o seară înainte, ea se întâlnise cu un amic, domnul Warburn, un bărbat trecut de 40 de ani, ce iubea orice femeie îi ieşea în cale. Deşi acesta nu o convinsese pe Dorothy să fie a lui, îi fură un sărut în acea seară. Ghinionul făcuse ca doamna Semprill, bârfitoarea oraşului, să îi prindă în fapt. A doua zi, când Dorothy dispare, toată lumea ştia că ea fugise cu amantul ei în Londra, lucru neadevărat, dar crezut până şi de tatăl ei.

Acţiunea devine palpitantă, Dorothy se întâlneşte cu un grup de trei tineri (doi băieţi şi o fată) ce mergeau la cules de hamei. Fiind singură, speriată şi fără să îşi amintească trecutul, merge cu ei. Ea doarme pe străzi, mănâncă rar, iar culesul de hamei este obositor şi plata este mică. Rămâne singură şi citeşte într-un ziar povestea unei fete de preot fugite de acasă, alături de o fotografie. Memoria îi revine, apoi vrea să meargă la Londra să muncească, ştiind că după cele întâmplate nu se poate întoarce acasă. După ce stă într-un hotel de joasă speţă, ajunge pe stradă, unde trăieşte cot la cot cu mai mulţi oameni ai străzii. Unchiul său o ajută să se angajeze învăţătoare, unde petrece câteva luni pline de foame şi de frustrări. La final se întoarce acasă şi refuză cererea în căsătorie a domnului Warburton.

Ce mi-a plăcut la cartea O fată de preot de George Orwell


O fată de preot de George Orwell este o carte cu foarte multe subînţelesuri, metafore şi învăţături. Dincolo de aspectele negative, expune situaţii reale din societatea nostră şi abordează teme de largă popularitate: părinţii iresponsabili, emanciparea, viaţa la periferia Londrei, principiile bolnave ale învăţământului sau lipsa curajului. Din punctul meu de vedere, cele mai interesante pagini ale cărţii sunt cele petrecute la şcoala privată, unde Dorothy încearcă să fie o învăţătoare bună pentru elevele sale. Ea abordează o manieră modernă de predare, pe bază de schiţe, însă este dezarmată de părinţii copiilor. Aceştia nu văd rostul literaturii, al istoriei sau al geografiei şi îi impun lui Dorothy să predea doar algebră şi caligrafie. Găsesc aceste pagini o capodoperă ce prezintă o realitate crudă a sistemului de învăţământ, unde părinţii sunt cei care dictează, prost, ce-i drept, iar învăţătorul trebuie să se supună, pentru a nu pierde elevul plătitor de taxe. De altfel, sunt foarte multe pagini interesante cu privire la religie. După toate aceste experienţe, Dorothy îşi pierde credinţa, însă recunoaşte că se simte acelaşi om.

 Extrem de interesant mi s-a părut următorul pasaj, un exerciţiu pe care vă provoc să îl faceţi şi voi:

Îşi aminti o vorbă preferată a domnului Warburton, şi anume că dacă iei Epistola întâia către Corinteni, capitolul treisprezece, şi înlocuieşti, în fiecare verset, "iubire" cu "bani", capitolul îşi înzeceşte înţelesurile.

Ce nu mi-a plăcut la cartea O fată de preot de George Orwell


Am fost puţin dezamăgită că pe parcursul cărţii O fată de preot de George Orwell nu am aflat cum se trezise ea din senin la Londra, fără a-şi aminti nimic. O alta dezamăgire a fost maniera autorului de a scrie această carte: pagini întregi fără dialog, greu de citit, încărcate de detalii neimportante. În plus, aproximativ 20 de pagini din roman sunt ocupate de o pseudo-piesă de teatru între Dorothy şi ceilalţi oameni ai străzii, cu replici fără sens, repetiţii enervante şi fără un scop anume. Dacă de Dorothy m-am ataşat pe parcursul romanului, nu am putut să îmi blochez ura faţă de tatăl ei: un bărbat insuportabil, care nu dădea doi bani pe fiica lui. La fel, domnul Warburton este un personaj dizgraţios, atât fizic, cât şi moral. Finalul l-aş fi vrut altfel, Dorothy mă dezamăgeşte prin decizia de a rămâne fată bătrână lângă tatăl său. Nu voiam să se căsătorească cu pretendentul ei, ci poate să rămână la Londra şi să se rupă de viaţa la parohie.

Una peste alta, O fată de preot de George Orwell este o carte atât cu părţi negative, dar şi cu părţi pozitive. Am învăţat multe din ea şi nu pot decât să o recomand. Însă, dacă nu aţi citit vreo operă de-a autorului, vă recomand să începeţi cu altceva. 

Notă: 3/5 steluţe pe Goodreads

Pagini