Vine iarna, nu prea-mi pasă, cel puțin când stau în casă

,,Vine iarna, nu prea-mi pasă, cel puțin când stau în casă”. Iată un proverb izvorât din a mea imaginație și pe care aleg să mă bazez azi. Doar că trebuie îndeplinite câteva condiții cheie pentru ca el să nu fie doar o rimă reușită. 

Apropo, nu știu dacă tu ești un fan al iernii și dacă vezi doar partea plină (de gheață) a paharului când vine vorba de acest anotimp, însă eu nu mă prea regăsesc acolo. Nu îmi place și pace. Țin să-ți spun că uneori am senzația că din cauza mea nu prea mai vine iarna ca pe vremuri, iar încălzirea globală e  pe bune. Mă rugam pentru treaba asta când eram mai mică. 

Și pentru că sunt mare acum, hai să-ți zic de ce e bine să îți pregătești casa, bordeiul, apartamentul, garsoniera, cei nu știu câți pereți pe care-i ai la iarnă ca să nu fii luat prin surprindere ca orice autoritate publică ce se respectă. 




În primul rând, la carte zice că ai nevoie de un certificat energetic. Nu te încrunta! E mega util. Te ajută să ai o serie de date cu privire la consumul energetic al locuinței tale pentru mai multe chestii. Și pentru că simt că tot încruntat ești, ți le și zic: încălzire, apă caldă, iluminat, ventilare și climatizare. Vezi, e util! 

Apoi, hai să-ți mai dau câteva sfaturi complet gratuite, în sensul în care nu te constă nimic. Sunt moca precum zăpada ce se va așterne blând, dacă ninge încet, sau brutal, dacă ninge tare, la fereastra ta. 

,,Frig să fie cât o fi, numai vântul să nu bată”. Adevărul este că vântul o să bată, dar datoria ta este să te asiguri că el se va opri la geamul tău și nu va șuiera prin sufragerie sau dormitor. Dacă nu ai deja ferestre termopan, montează-ți unele, iar dacă ai, reglează-le pentru anotimpul rece astfel încât să nu pierzi căldura din casă. 

Ideal ar fi ca locuința ta să fie izolată. Nu în sensul de izolată de restul lumii pe un vârf de munte, ci izolată termic. Un apartament, o casă, un bordei, o garsonieră, un perete izolat nu va pierde căldura și nici nu va permite friguțului să vină peste tine, să stea cu tine și să nu plătească întreținere, pe deasupra. Bine, dacă își plătește singur, să zicem că nu e așa mare paguba. Iar dacă ești pe vârful ăla de munte amintit mai devreme, ar fi chiar bună compania lui. Revenind.

,,Căldura sufletească e importantă, dar bazează-te totuși pe calorifere”. Fiarele alea, și la propriu și la figurat, sunt chiar utile. Fii sigur că ai toate legăturile bine făcute, iar când auzi șuieratul apei pe coloană și vecinul zice mândru ,,vine căldura, bă” așteaptă câteva minute. Apoi, i-a o găletușă veche de smântână și apucă-te să le aerisești. Surprinzător, caloriferele se vor încălzi, iar tu o dată cu ele. 

Revin puțin la acel certificat energetic. E super ok să îl ai, pentru că cei specializați în așa ceva îți vor analiza foarte atent toate aceste detalii și nu numai. Vor folosi termoviziune, o tehnologie super tare cu ajutorul căreia vor vedea ce nu se vede și îți vor spune ce e de făcut în continuare pentru ca locuința ta să fie mult mai eficientă din toate punctele de vedere. Și, din câte știu eu, un audit energetic nu a omorât pe nimeni. Dar un auditor? Hmmm!

E clar că ,,Iarna nu e ca vara”, dar nici vara nu e ca iarna. Tocmai de-asta e bine ca de toate lucrurile acestea să te ocupi din timp. Vara, de preferat, ca proverbul să aibă și mai mare sens. 

În încheiere aș vrea să-ți mai spun că n-ar strica să ai în casă, pentru orice eventualitate, o pijama mai groasă și o plapumă cu puf de rață. Să fie acolo. 

Apropo, ,,Căldura e super” – proverb ce nu te încălzește cu nimic, dar nu strică să-l știi.

___________________________________
Articolul Vine iarna, nu prea-mi pasă, cel puțin când stau în casă participă la Proba 13. Câte bordeie, atâtea certificate (Sponsorul probei: Enermed Impex SRL) în cadrul competiției SuperBlog 2018.

Sursă fotografii: https://www.certificat-energetic24h.eu/ și https://beinggoodatbeingpoor.wordpress.com - imagini ulterior editate

Pagini